Inici|L'aparició de Jesús als seus deixebles en el mar. Relleu de portalada (sala 2)

L'aparició de Jesús als seus deixebles en el mar. Relleu de portalada (sala 2)

A partir de la sala 2 iniciem el recorregut per l'escultura romànica del museu, representada, d'una banda, per l'escultura vinculada a l'arquitectura monumental, que té el millor exemple en el relleu del Mestre de Cabestany, i, de l'altra, per l'escultura mobiliària que embellia l'interior de les esglésies, fonamentalment talles de la Verge amb el Nen, Crist crucificat i calvaris, que se situaven en llocs destacats, com ara l'altar.

Ens trobem davant de l'obra més important del museu, realitzada per un artista anònim conegut com el Mestre de Cabestany. Va ser un escultor d'una gran qualitat, actiu durant la segona meitat del segle XII, que va treballar a la Toscana, el Llenguadoc, Catalunya i Navarra. Aquest relleu va formar part de la portalada occidental del monestir benedictí de Sant Pere de Rodes, a Girona, i es considera una de les obres més notables de l'artista i el seu taller. Va ser realitzat en el segon terç del segle XII. Es tracta d'un bloc de marbre reutilitzat, com indiquen les restes escultòriques que s'intueixen en la part posterior.

L'escena representa l'aparició de Jesús als seus deixebles en el mar, tal i com ho confirma la inscripció situada a la part superior del relleu. Jesús està dempeus sobre les aigües i beneeix els apòstols. Sant Pere recolza el peu esquerre en actitud de sortir de la barca i Sant Andreu sosté el rem. La part inferior del relleu està ocupada per la representació del mar amb onades i peixos que es mouen, resolta amb un gran sentit plàstic.

La personalitat artística d'aquest mestre està marcada per la influència del món clàssic, i així ho demostren la recuperació de la tècnica del trepà i el fort sentit expressionista, que es posa de manifest en les dimensions desproporcionades de les mans, el tractament angular de les cares i els ulls ametllats.

A finals del segle XVIII el monestir va ser abandonat, la portalada de l'església va ser parcialment destruïda i algunes de les restes van passar a mans de col·leccionistes . Aquest relleu, únic episodi de tot el conjunt que es conserva íntegre i en perfecte estat, va ser adquirit pels "Amics dels Museus de Catalunya" per subscripció popular i va ser donat al Museu Frederic Marès el 1960. El Museu exhibeix dos fragments escultòrics més que procedeixen de la mateixa portalada, una clau de volta amb l'Agnus Dei i un fragment amb un relleu figuratiu.