- El Museu
- La Visita
- La col·lecció
- Exposicions
- Activitats
- Educació
- Recerca
- Premsa
- Pablo Picasso
- Participa!
«Al voltant de Picasso: aproximació a la relació materials i mecanismes de degradació»
29/11/18
El simposi internacional «Al voltant de Picasso: aproximació a la relació materials i mecanismes de degradació» està organitzat conjuntament per la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Museu Picasso (Barcelona), en el marc del projecte de R+D ProMeSA: Estudi de la propietats mecàniques i dimensionals de les pel·lícules de pintura comercialment fabricades i la seva influència en la degradació física i química de les pintures modernes i contemporànies (HAR2016-75131-P), atorgat pel Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat (MICINN-FEDER), Programa estatal de foment de la investigació científica i tècnica d’excel·lència.
Aquest simposi oferirà un fòrum per a conservadors-restauradors, científics de la conservació, historiadors de l’art i professionals i estudiants de disciplines relacionades.
1 - Caracterització i documentació dels materials presents a les pintures de Picasso:
● Suports, preparacions i pel·lícules de pintura.
● Reutilització de teles.
2 - Mecanismes de degradació en les pintures de Picasso:
● Observacions d’alteracions i degradació habituals.
● Interacció entre els materials de l’artista i l’entorn.
● Interacció entre la pel·lícula de pintura i el substrat. Factors que influeixen en l’estabilitat de les pintures.
● Correlació entre la composició química, les propietats fisicoquímiques i el comportament mecànic.
3 - Estratègies de conservació. Investigacions més recents.
4 - Qüestions relatives a l’exposició, manipulació, transport i emmagatzematge de les pintures de Picasso. Directrius per a conservar-les i minimitzar-ne la degradació.
5 - Casos d’estudi relacionats amb el tema del simposi.
Registre
Benvinguda institucional
Emmanuel GUIGON, Reyes JIMÉNEZ GARNICA
Presentació del projecte ProMeSA - Estudi de propietats mecàniques i dimensionals de la pintura comercial. Influència en els mecanismes de degradació fisicoquímica d’obra pictòrica moderna i contemporània.
Laura FUSTER LÓPEZ
Mètodes, materials i durabilitat de la pintura.
Marion F. MECKLENBURG
Micromecàniques de pintures històriques i modernes.
Michał ŁUKOMSKI
Tot predient la formació de sabons metàl·lics i el dany mecànic en pintura a l’oli tradicional: un model físic, químic i mecànic.
Emanuela BOSCO, Gijs J.A.M. EUMELEN i Akke S.J. SUIKER
Pausa per al cafè
Cas d’estudi 1. Mecanismes de degradació en quatre obres de Picasso de 1917.
Cecil K. Andersen i Anna Vila
Cas d’estudi 2. Les tres ballarines: mesures de conservació preventiva per a preservar les tres imatges de l’obra.
Annette KING i Joyce H. TOWNSEND
Cas d’estudi 3. Nova aproximació a les pintures de l’època blava de Pablo Picasso, utilitzant espectroscòpia de reflectància d’infraroig i fluorescència de raigs X in situ, en combinació amb microanàlisi de mostres.
Emeline POUYET, Kenneth BRUMMEL, Francesca CASADIO, Sandra WEBSTER-COOK, Catherine DEJOIE, John DELANEY, Gianluca PASTORELLI i Marc WALTON
Cas d’estudi 4. Mare i infant al mar (1902) de Pablo Picasso.
Keiko IMAI, John DELANEY, Sandra WEBSTER-COOK i Reyes JIMÉNEZ GARNICA
Cas d’estudi 5. Natura morta (1922) de Picasso: història, materials i conservació.
Allison LANGLEY, Kimberley MUIR i Ken SUTHERLAND
Dinar
Cas d’estudi 6. La revelació d’allò subjacent: relació entre Rue de Montmartre (1900) i Le Moulin de la Galette (1900) de Picasso.
Will SHANK
Cas d’estudi 7. Família d’acròbates amb mico (1905) de Picasso en detall: investigació de materials i tècniques d’una obra icònica de la col·lecció del Gothenburg Museum of Art.
Maria Teresa PULLANO, David BUTI, Eleonora PAPA, Eva NYGÅRDS, Loa LUDVIGSEN i Jørgen WADUM
Cas d’estudi 8. Un collage de Picasso de 1913–14 en paper: avaluació de la fragilitat i la sensibilitat a la llum.
Charity FOX, Joyce H. TOWNSEND i Betty SACHER
Cas d’estudi 9. Pablo Picasso a la Corunya: tècnica pictòrica i connexió amb els procediments del segle xix. Retrat de l’home barbut (1895).
Clara BODÍA, Lorenzo HORTAL, Adelina ILLÁN i Rafael ROMERO
Pausa per al cafè
Cas d’estudi 10. Del moviment d’obres al moviment de materials.
Claire GUÉRIN
Cas d’estudi 11. Estudi de l’impacte del procés de neteja mitjançant hisop combinat amb un dispositiu de microaspiració i dispensador de líquid per a superfícies pictòriques sensibles com les de de Picasso.
Pierre Antoine HERITIER
Cas d’estudi 12. Els estrats com a representació: l’interès de Picasso en les pel·lícules pictòriques des de 1907 fins a 1920.
Chikako TAKAOKA
Cas d’estudi 14. Una nova aproximació a Ciència i Caritat (1897).
Reyes JIMÉNEZ GARNICA
CLOENDA
-Descarregar el programa en pdf ↓
-Ja podeu consultar les conclusions i els vídeos de les ponències >>
_____________________
29 de novembre de 2018
Museu Picasso. Sala d’actes. Plaça Sabartés 1
Aforament limitat
Preu de la matrícula: 20€
Si us plau, contacteu-nos per l’enregistrament: museupicasso_reserves@bcn.cat
(Termini d’inscripció general: del 15 d’octubre al 28 de novembre de 2018)