• Camí: /museupicasso/ca/node/199
  • Vilató aprofita els moments que passa al telèfon per dibuixar. Són esbossos de les seves obres, tant dels gravats com de les pintures, ens els quals apareixen els esquemes figuratius que li són propis i que evoquen personatges híbrids, ocells quimèrics, tortugues, partitures, violoncel·listes, el sol… També hi ha nombroses notes, adreces anotades durant la conversa, cites, números de telèfon, càlculs curiosos. El Museu Picasso de Barcelona celebra el centenari del naixement de Javier Vilató amb aquesta publicació.
    Camí: /museupicasso/ca/vilato-dibuixos-del-telefon
  • Lola Ruiz Picasso, primera model del seu germà, hereta el paper de guardiana del tresor picassià de Barcelona de mans de la seva mare, Doña María, i ella mateixa traspassa aquesta responsabilitat als seus fills, els germans Vilató Ruiz. Tots ells van participar amb entusiasme de la idea del seu oncle de fer de la Ciutat Comtal la receptora de les obres guardades al domicili familiar.
    Camí: /museupicasso/ca/lola-ruiz-picasso-la-cust%C3%B2dia-del-tresor
  • «digues cent vegades a i després b i després a b a a i després a b a b i després i després a b c d». Picasso Pablo (22.01.1936). L’estructura de l’abecedari escau perfectament a la poesia de Picasso, que sempre va sentir predilecció tant per les lletres i les paraules com per l’inventari, la llista i la repetició. L’escriptura és per a ell el complement indissociable de la pintura, perquè expressa el que la imatge no pot expressar.
    Camí: /museupicasso/ca/abecedari-picasso-poeta
  • Pablo Picasso va mantenir una amistat indefectible amb Guillaume Apollinaire (1880-1918) i Paul Eluard (1895-1952) i no va consolar-se mai de la mort prematura d’aquests dos immensos poetes.
    Camí: /museupicasso/ca/pablo-picasso-paul-eluard-una-amistad-sublim
  • «Espero que el que jo he fet susciti alguna cosa ben diferent en els qui venen darrere meu», deia el ma­teix Picasso, obrint-se a l’esdevenidor de l’art i de la vida. L’exposició que ara es presenta al Museu Picasso de Barcelona amb el títol EN EL NOM DEL PARE sorgeix de la necessitat d’explorar críticament el llegat artístic i existencial de Picasso per crear una xarxa d’interrelacions que permeti obrir nous camins, com ell mateix desitjava. La mostra reuneix una sèrie d’artistes contemporanis que consideren l’anàlisi de la complexitat de l’herència estètica i ideo­lògica de Picasso com un exercici ineludible.
    Camí: /museupicasso/ca/en-el-nom-de-pare
  • "Pablo Picasso i els editors Gustavo Gili: treball i amistat" vol aprofundir en els lligams de l’artista amb dues generacions d’editors barcelonins. La història d’aquesta relació, que té la bibliofília com a fil conductor, va transcórrer en dues etapes. La primera comprèn els contactes de Gustau Gili Roig amb Picasso entre l’any 1926 i el 1930, i que, malgrat tot, no es van acabar concretant en cap projecte editorial. La segona, iniciada el 1956 per Gustau Gili Esteve i la seva dona, Anna Maria Torra, es defineix pel vincle de l’amistat amb Pablo i Jacqueline Picasso, i per la consolidació d’una col·laboració professional que va culminar en edicions excelses com ara "La Tauromaquia" o "Arte de torear", de Pepe Illo, o "El entierro del conde de Orgaz".
    Camí: /museupicasso/ca/pablo-picasso-i-els-editors-gustavo-gili-treball-i-amistat
  • "Sabartés per Picasso per Sabartés" vol contribuir a donar a conèixer la vida i el treball de Jaume Sabartés i Gual (Barcelona, 1881 – París, 1968), fundador del Museu Picasso de Barcelona. Amic íntim i confident de Pablo Picasso, del qual fou secretari personal des de novembre de 1935 fins que va morir. Tanmateix, al marge d’aquesta faceta tan coneguda de la seva vida, Sabartés va portar a terme una intensa activitat professional com a escriptor i com a biògraf de Picasso.
    Camí: /museupicasso/ca/sabartes-per-picasso-per-sabartes
  • Coincidint amb el centenari de la visita més llarga que Picasso va fer a Barcelona, després d’haver-se instal·lat definitivament a París el 1904, el Museu Picasso ha organitzat una exposició que, més enllà de ser commemorativa, aporta noves dades a la cronologia vital i creativa de l’artista. El catàleg relata aquesta retrobada de Picasso amb la ciutat ─entre el juny i el novembre del 1917─, i ho fa contextualitzant un conjunt molt significatiu de les obres de la col·lecció permanent del museu, que van ser executades precisament durant aquells mesos, a través de documents fins ara inèdits (la majoria conservats als Arxius Picasso de París) i de la pluralitat estilística i temàtica dels nombrosos dibuixos que omplen tres dels seus quaderns. El Picasso que mostra el catàleg és un Picasso que començava la seva relació amb Olga Khokhlova, que passejava amb ella per alguns dels llocs més coneguts de la ciutat, que visitava els seus amics barcelonins, i que anava al teatre o als toros. El resultat és una monografia rica i suggeridora que ens acosta a un artista que es debatia entre una depuració del classicisme i la pervivència del llenguatge cubista. En definitiva, un Picasso proper, actiu i en permanent transformació.
    Camí: /museupicasso/ca/cataleg-1917-picasso-a-Barcelona
  • Amb l’organització de l’exposició «El taller compartit», el Museu Picasso vincula de nou el treball de l’artista amb el d’altres membres de la seva família: els seus nebots J. Fín i Vilató i el fill d’aquest darrer, Xavier. J. Fín i Vilató van créixer envoltats d’art i el seu oncle, figura permanentment present, els va ajudar a canalitzar la seva vocació creativa, acompanyant-los en la seva iniciació dins el món del gravat. El catàleg que acompanya l’exposició pren com a eix principal el desconegut univers dels tallers d’estampació en els quals van treballar els quatre artistes, en especial el Lacourière-Frelaut a París. Els artesans estampadors de la capital francesa, i també els de Barcelona, són els veritables protagonistes d’aquesta història. A través de la seva mestria podem descobrir la personalitat i les peculiaritats de l’obra gravada de cadascun dels artistes de la família Picasso i com van ajudar-los a desenvolupar el seu talent. Les pàgines d’aquest llibre fan palès l’amor que tots ─artistes i artesans─ sentien per l’estampa, en qualsevol de les seves múltiples manifestacions, i la profunda complicitat que es va establir entre ells.
    Camí: /museupicasso/ca/cataleg-el-taller-compartit

Pàgines