ServeisSocials




La teleassistència s'adapta per donar servei a persones amb dificultats de comunicació

Publicat el 03/11/2010 a les 15:44 h. - Redacció bcn.cat -

Prémer el botó vermell de la teleassistència i entrar en contacte amb la central de recepció a través d'un diàleg de comunicació escrit a la pantalla. Aquests són els passos que les persones amb discapacitat auditiva o dificultats en la parla poden seguir des d'ara per activar el servei de teleassistència. Es tracta d'una iniciativa pionera a l'Estat que preveu ampliar-se amb el desenvolupament de sistemes d'icones o pictogrames.

Vídeo 'Nous dispositius teleassistència'

Quan la teleassistència municipal sobrepassa ja els 47.000 usuaris, el servei s'amplia per cobrir, també, les necessitats de les persones amb discapacitat auditiva o dificultats en la parla.

Des d'aquest mes de novembre, el servei de teleassistència incorpora a l'aparell tradicional un nou dispositiu semblant a un telèfon mòbil que permet que els usuaris es comuniquin utilitzant la pantalla tàctil.

Es tracta d'un servei pioner a l'Estat que, després d'haver estat provat en una prova pilot amb vint proves, canvia per primer cop la comunicació a través de la parla i l'oïda per un protocol de preguntes i respostes preestablertes que s'activen únicament tocant la pantalla.

Servei integral

Tot i que amb aquesta ampliació de servei els usuaris necessiten un nou dispositiu, aquest és complementari als dos que ja s'empren actualment. Per aquest motiu, la comunicació es fa de la mateixa manera pitjant el botó vermell de la medalleta que els usuaris porten penjada al coll.

Un cop establert el contacte amb la Central de Recepció, s'activa el nou aparell i comença un diàleg en el qual la central dóna les preguntes i les possibles respostes i els usuaris només han de respondre tocant la pantalla, i es provoca, així, una vibració.

Es calcula que a Barcelona hi ha més de 2.800 persones majors de 65 anys que pateixen discapacitat auditiva, que es podrien beneficiar d'aquest servei malgrat que encara no existeix cap cens de persones amb problemes en la parla.

Desenvolupament d'un sistema d'icones o pictogrames

Tal com ha explicat el tinent d'alcalde d'Acció Social i Ciutadania, Ricard Gomà, el servei vol arribar a cobrir les 60.000 persones a finals del 2011.

De tota manera, i seguint la línia d'universalització del servei que ara ha començat, es preveu desenvolupar també, en un futur, un sistema d'icones o pictogrames per a les persones grans que no saben llegir.

Aquesta iniciativa ha estat possible gràcies a les investigacions que ha dut a terme la Universitat Politècnica de Catalunya i la col·laboració de les empreses que gestionen el servei, la UTE Agrupació Mútua-Asispa i NEAT.

1.500 places d'equipaments socials en dos anys

A part d'un servei com el de la teleassistència que ha passat en els darrers anys de 10.000 a 63.000 persones ateses, Gomà ha destacat també altres de les experiències municipals en matèria de polítiques socials com les prop de 1.500 places d'equipaments socials -residències i centres de dia- per a persones grans, amb discapacitats i infants que es posaran en marxa entre aquest any i el que ve.

Així ho ha assegurat Gomà com a resposta a les acusacions del líder de CiU a l'Ajuntament, Xavier Trias, que ha criticat que les 10 residències compromeses al 2007 encara no han entrat en funcionament.

El Tinent d'Alcalde d'Acció Social i Ciutadania ha explicat que dels 50 equipaments previstos en el conveni de serveis socials signat amb la Generalitat, 31 ja han estat oberts, estan a punt d'obrir o ho faran durant el 2011.

Comparteix:

Què son els serveis "Comparteix"

Totes les icones representen serveis de webs externs al web bcn, que faciliten la gestió personal o comunitària de la informació. Aquests serveis permeten als usuaris, per exemple, classificar, compartir, valorar, comentar o conservar els continguts que troben a internet.

Què significa cada icona?

És una xarxa social en la qual es pot compartir amb amics i altres usuaris coneguts tota la informació que es vulgui mostrar.
Menéame
Lloc web que se serveix dels usuaris del web per donar a conèixer notícies. Els usuaris registrats envien històries que els altres usuaris del lloc poden votar. Les més votades es publiquen a la portada.
Xarxa social de microblogging que permet als usuaris enviar "tweets", microentrades de text d'un màxim de 140 caràcters, tant per la xarxa com per SMS.
Del.icio.us
És un gestor en línia de preferits on cada usuari emmagatzema, classifica i comparteix els enllaços que li interessen. També permet categoritzar els marcadors amb un sistema d'etiquetatge.
Google Bookmarks
És un servei que permet emmagatzemar marcadors dins un compte Google. Ofereix la possibilitat d'afegir etiquetes i notes.
MSN Reporter
Servei participatiu que permet als usuaris amb serveis de Windows Live, és a dir, usuaris registrats a Messenger, Hotmail, Spaces i altres serveis Microsoft, publicar notícies, comentar-les i promocionar-les.
La Tafanera
Portal de promoció de notícies o apunts de blocs en català que envien els mateixos usuaris i voten per promocionar-los a portada.

VÍDEO:Vídeo 'Nous dispositius teleassistència'

Fitxers relacionats

Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de creative commons si no s'hi indica el contrari