Infancia




Temps de créixer, temps per créixer

Publicat el 17/11/2015

El llibre fa un recorregut pels temps i els espais dels infants i adolescents: des de la família i l'educació, fins al lleure i l'entreteniment i els amics. Pren com a base les dades de dues enquestes elaborades recentment pel Consorci Institut d'Infància i Món Urbà (CIIMU) -Panel de Famílies i Infància (PFI) i l'Enquesta sobre Relacions Inter- i Intrageneracionals-.

El primer capítol, dedicat al temps en família, incideix especialment en el temps de cures que en la franja 0-3 anys recau especialment en les dones. Només un 2% dels pares es fan càrrec a temps complert dels infants en aquesta franja d'edat enfront a aproximadament el 50% de mares, encara que les enquestes diuen que no és per voluntat dels pares si no per les organitzacions al món laboral.. És recullen en aquest capítol dades estadístiques entorn a les baixes parentals per naixement, mitjana d'hores de dedicació setmanal, valoració del temps que els pares passen amb els infants i joves o maneres de gestionar el temps en les diferents estructures de llars: biparental, monoparental o famílies reconstituïdes després de separació o divorci.

En el segon capítol adquireix protagonisme el temps d'estudi i els factors relacionats amb el temps que influeixen en les diferents etapes d'aprenentatge dels infants i adolescents. S'analitzen elements que influeixen en l'aprenentatge i en el rendiment escolar, com ara el temps per estudiar o fer els deures, les activitats de reforç i de repàs, però també d'altres que cada cop són més rellevants, com els temps relacionats amb les noves tecnologies i l'acompanyament i especialment el seguiment i la comunicació dels adolescents amb els seus pares.

Els capítols tercer i quart recullen una descripció i una anàlisi del temps lliure dels infants iadolescents, i distingeixen entre el temps lliure organitzat i altres activitats participatives (capítol 3) i el temps d'oci o de lleure no organitzat (capítol 4). El dossier incideix en els estils de lleure, amb la creixent digitalització i el gènere, que marquen les pràctiques de consum cultural dels adolescents. L'accés a internet i l'ús que en fan els adolescents és un tema central d'aquests capítols del llibre: xatejar, música i cinema i informació per preparar exàmens o classes es defineixen com els usos més habituals molt per davant de la premsa o les pàgines de contingut sexual.

L'amistat i la relació amb els seus iguals és l'eix del darrer capítol del llibre, l'evolució de les relacions, la supervisió dels adults o el moment de la setmana en que els encontres entre iguals es produeixen.

El llibre tanca amb un capítol dedicat a les conclusions del dossier, juntament amb diverses consideracions i recomanacions sorgides dels diferents temes analitzats, entre les que destaquem la necessitat de desenvolupar polítiques que promoguin la conciliació i la coresponsabilitat o la necessitat de crear espais de lleure i educatius on els infants i joves trobin persones adultes qualificades que els donin suport per tal que les activitats fora de l'horari lectiu no esdevinguin font de desigualtat entre les noves generacions.

Podeu descarregar aquest i els altres dossiers del Temps a l'enllaç de la nostra web o demanar-los al correu electrònic: laboratorideltemps@bcn.cat

Comparteix:

Què son els serveis "Comparteix"

Totes les icones representen serveis de webs externs al web bcn, que faciliten la gestió personal o comunitària de la informació. Aquests serveis permeten als usuaris, per exemple, classificar, compartir, valorar, comentar o conservar els continguts que troben a internet.

Què significa cada icona?

És una xarxa social en la qual es pot compartir amb amics i altres usuaris coneguts tota la informació que es vulgui mostrar.
Menéame
Lloc web que se serveix dels usuaris del web per donar a conèixer notícies. Els usuaris registrats envien històries que els altres usuaris del lloc poden votar. Les més votades es publiquen a la portada.
Xarxa social de microblogging que permet als usuaris enviar "tweets", microentrades de text d'un màxim de 140 caràcters, tant per la xarxa com per SMS.
Del.icio.us
És un gestor en línia de preferits on cada usuari emmagatzema, classifica i comparteix els enllaços que li interessen. També permet categoritzar els marcadors amb un sistema d'etiquetatge.
Google Bookmarks
És un servei que permet emmagatzemar marcadors dins un compte Google. Ofereix la possibilitat d'afegir etiquetes i notes.
MSN Reporter
Servei participatiu que permet als usuaris amb serveis de Windows Live, és a dir, usuaris registrats a Messenger, Hotmail, Spaces i altres serveis Microsoft, publicar notícies, comentar-les i promocionar-les.
La Tafanera
Portal de promoció de notícies o apunts de blocs en català que envien els mateixos usuaris i voten per promocionar-los a portada.

Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de creative commons si no s'hi indica el contrari