Seminari "Particions"

Particions, el segon laboratori del projecte "Arxiu F.X.: D'economia zero", posa en escena, mitjançant diversos seminaris, algunes de les escissions que fonamenten aquest repartiment del que és sensible: pensament i acte, estètica i poètica, pedagogia i fàbrica. Seguint el model teatral de l'exposició "Economia: Picasso", les conferències es divideixen en àmbits diferents, sense cap jerarquia, però amb una indicació clara de la naturalesa de l'enunciat que els diferents llocs acullen. Entre el museu i diversos espais socials i culturals de la ciutat, es desenvolupen una sèrie d'intervencions, de dues en dues, sobre la necessitat de la democratització de la reproducció davant de polítiques patrimonials policials, l'endeutament del cos com a socialització del treballador i el ciutadà o el vell debat entre caritas i fides que avui dia s'ha convertit en l'oposició entre comunisme i capitalisme financer.

PROGRAMA

14 de maig

-Ignacio Echevarría

Editor i crític cultural

"Literatura i doble llenguatge"

Lloc: Museu Picasso

Hora: 19h

Repàs breu d'alguns dels tòpics més freqüents que, en boca tant d'escriptors com d'editors, crítics, llibreters, gestors culturals i, fins i tot, lectors, camuflen el funcionament efectiu del sistema actual de producció, distribució i consum de llibres i, més concretament, del que es fa passar per literatura. Polítiques de resistència i perspectives d'un nou paradigma cultural en la nova era digital.

-Erick Beltrán

Artista

"Escala, horitzó i aparició d'unitats"

Lloc: Laie Pau Claris

c/ Pau Claris, 85

08010 Barcelona

Tel. 93 318 17 39 / info@laie.es

www.laie.es/pauclaris

Hora: 19h

La meva feina és una investigació sobre el concepte de l'edició. Se centra en els mecanismes que defineixen, avaluen, ordenen, classifiquen, seleccionen, reprodueixen i distribueixen imatges per crear discursos en l'àmbit polític, econòmic i cultural de la societat contemporània; la manera en què la figura de l'edició defineix el nostre món i les relacions de forces entre grups de persones. Com adquireixen valor les imatges? Quines imatges s'han de reproduir? Quines són les raons per les quals es reprodueixen unes imatges i no unes altres? Quines són les tècniques i els mitjans emprats per reforçar el contingut d'una imatge? Quins són els diferents pesos de les imatges segons el seu suport? Qui en fa la selecció als mitjans de comunicació? En quina mesura la distribució forma part del procés de publicació i edició d'un imprès?

________

15 de maig

-Paz Moreno Feliu

Catedràtica d'antropologia social a la facultat de filosofía de la Uned (Departament d'Antropologia Social i Cultural)

"Viatges pel do, la caritat i l'arbre del capital: El Passatemps de Betanzos"

Lloc: Museu Picasso

Hora: 19h

La lectura antropològica d'un jardí enciclopèdic -el passatemps- ens permetrà comparar l'excepcionalitat del capitalisme davant d'altres organitzacions socials en què els dons, les gràcies, la caritat o la reciprocitat representen una mostra de la diversitat amb què altres cultures han entès el lloc que ocupa l'economia en la societat.

-Julio Jara

Poeta

"La voluntat ve de fora"

Lloc: Arrels Fundació

c/ Riereta 24, baixos

08001 Barcelona

Tel. 93 441 29 90 / info@arrelsfundacio.org

www.arrelsfundacio.org/

Hora: 19,30h

Per què em diuen Julio quan em dic Julián? És que la voluntat sempre ve de fora. Dos noms, dues direccions oposades en un mateix passeig, entre carrers amb nom oficial i altres sense nom. Els no oficials no són carrers, perquè són itineraris sense sostre. No apareixen en les llistes de carrers, són camins, dreceres, que uneixen al seu torn carrers -trobades, ara sí, oficials, com la que es produirà entre la Fundació Arrels i el Museu Picasso. Camins fets pel trànsit de la gent corrent, anònima. Camins de corrent, empremta sobre empremta, tantes com persones que caminen, escriuen un nom sempre obert i mai resolt: DinsFora.

________

16 maig

-Horacio Fernández

Doctor en història de l'art i professor titular d'història de la fotografia a la facultat de Belles Arts de Cuenca (Universidad de Castilla La Mancha).

"Fotografia pública"

Lloc: Museu Picasso

Hora: 19h

"La fotografia és com un mosaic, només es converteix en síntesi quan es presenta en conjunt", deia August Sander. Hi ha dues formes d'aconseguir aquesta síntesi: l'exposició i el fotollibre.

El fotollibre és el mitjà emprat pels fotògrafs més importants per produir les seves millors obres, una publicació de fotografies ordenades com a continuïtat d'imatges amb arguments i significats complexos.

Són experiments provisionals en què les hipòtesis del món de l'art se sotmeten a examen públic.

Els fotollibres són una forma d'eficàcia comprovada per presentar, comunicar i llegir fotos. Les exposicions són menys pràctiques, però tenen avantatges importants: relacionen grups d'obres entre elles i amb el públic, creen opinió i generen discussions.

Les fotos no són imatges artesanals, no són úniques, no hi ha "originals": al contrari, les fotos són imatges tècniques i reproduïbles -totes són "còpies" que es publiquen en forma de revistes, cartells, llibres, etc. Els espectadors de les fotos són els lectors d'aquests mitjans impresos.

-Sitesize (Elvira Pujol Masip i Joan Vila Puig)

Plataforma de projectes col·laboratius sobre la metròpolis contemporània

"El futur del passat. Documents en circulació"

Lloc: Centre Sant Pere Apòstol, amb la col·laboració de l'Ateneu Enciclopèdic

Centre Sant Pere Apòstol

c/ Sant Pere més alt, 25.

08003 Barcelona

Tel. 93 268 25 09 / info@centresantpere.com

www.centresantpere.org/

Hora: 19h

El cicle de circulació dels documents d'un arxiu, és un itinerari obert a la interpretació i a nivells de reapropiació que situen el seu valor en un altra temps, en un fora de camp. Aquest recorregut situa l'important tasca de classificació i custodia en relació a la generació d'accions creatives de renovació cultural, que han de ser necessàriament una vigilància projectiva dels valors, els significats i els fets que els documents testimonien.

________

17 de maig

-Agustín García Calvo (SESSIÓ ANUL·LADA)

Professor Emèrit de La UCM

"De l'obra al preu i a l'autor"

Lloc: Museu Picasso

Hora: 19h

Un article recent: Una de les meves nétes, l'Araceli, que és la mitjana, està a punt de fer dotze anys i sembla que és la més eixerida o la que més bocabadat em deixa amb les seves gràcies. Ja fa no sé quants mesos que li ha agafat per venir cada tarda, amb l'ordinadoret que els seus pares li van comprar, i s'exercita fent poesies d'ordinador, és a dir, caçant paraules d'un repertori dels textos més dispars, i les aplega per compondre -ni a l'atzar ni amb intenció- una poesia formal, amb les síl·labes i el metre, i un sentit de vegades d'allò més extravagant. Com avui, que, mentre recollia el daixonses i els papers, va i em diu: -Apa, Yeyo, me'n vaig, que he quedat amb els de Las Cocheras, ja saps. -Ja. -Adéu i molts petons. -I no vols una propineta, com sempre? -Doncs no, ves per on. -Com és? -Doncs perquè he vist que els diners no són res. -Què dius ara, Araceli?, que t'has fet d'aquells que menyspreen els diners i la banca i guanyar-se la vida, que volen altres coses més de debò? -Va, Yeyo, ara no em confonguis amb aquells que saben de la vida i que, fins i tot, prediquen en manuals sobre com viure millor, que es venen molt: doncs no. -Doncs què? -Senzillament he descobert que els diners no són res. -Res? Algú et diria que ho són tot, perquè amb diners ho pots tenir tot o, vaja, gairebé tot, no? -Doncs per això, home: no t'adones que, per tal que pugui ser tot, no ha de ser res? -Ja: que no és res palpable. -Que no és res!, i punt: digues-me, vejam, aquest bitllet de vint que em volies donar, quant val?, què pot donar de si? -Doncs un entrepà, una entrada per al cine, infinitat de coses... -Sí, però, per a això, no veus que ha de ser res, no fer olor de res, no tenir gust de res? -Ni tocar-lo? -Ni tocar-lo, perquè el que de debò estàs tocant són números, i qui palpa els números? -Són coses que seran, que vindran després. -I, per tant, ara no han de ser res. -I aleshores, ara no hi ha res? -Alguna cosa hi haurà, mestre, segur que sí; però, sigui el que sigui, diners segur que no. -Que buit que em deixes, Araceli! Té, agafa el bitllet de vint: total, pel que és... -Au, vine, trosset de futur, i deixa'm que et grati una mica la barba, que això potser és alguna cosa, no? -Almenys no val per a una altra cosa, oi? -O no tan mentida.

(nota: es respecta l'ortografía de l'escriptor)

(nota: per motius de salut aquesta intervenció està suspesa provisionalment)

-Observatorio Metropolitano
Beatriz García

"Carta dels comuns"

Lloc: Llibreria Icària

c/ Arc de Sant Cristòfol, 11-23

08003 Barcelona

Tel. 93 269 13 75 / info@icarialibreria.com

www.icariaeditorial.com/

Hora: 19h

Era el moment de pensar. I els comitès de suport es van proposar fer inventari del saqueig. No es podien dedicar simplement a gestionar la misèria. Les protestes i les lluites incipients, sempre reprimides, van tenir com a resultar la redacció d'una espècie de constitució per a la defensa dels béns de tots. Miraven de revertir la situació i establir els drets que corresponien a tots els habitants de la ciutat de Madrid. Aquesta llei es va conèixer popularment per Carta de los Comunales. Per redactar-la es van inspirar en l'època de l'edat mitjana perquè, entre lligalls i furs antics, van trobar una paraula -comú- que no es podia definir ni per referència a la propietat privada ni a l'Estat. La Carta encarnava l'esperit del moment, propugnava un nou estatut ciutadà pel qual les institucions públiques quedessin igualment exorcitzades de la burocràcia i dels interessos econòmics, reinventades lluny de la classe política i els fluxos financers.

(de la introducció a la Carta dels Comuns)

__

Programa: del 29 al 31 de maig

http://fxysudoble.com/es/cronologia/archivo-f-x-de-economia-cero-particiones/

__

Informació pràctica

  • Dates: del 14 al 17 de maig, 29 i 31 de maig de 2012.

  • Lloc: Museu Picasso, Centre de Coneixement i Recerca del Museu. Plaça Sabartés, 1. 08003 Barcelona; i diferents espais socials i culturals de la ciutat.
  • Accés lliure. Aforament limitat.
  • Preu: gratuït.

Per a més informació: museupicasso@bcn.cat