El Museu Picasso participa al LOOP Festival

LOOP Festival presenta les tendències actuals en el vídeo art, obres d'artistes joves i consagrats a través d'un ampli programa d'exposicions, projeccions i intervencions en diverses entitats i espais de Barcelona.

Laurent Fiévet
CARLOTTA 'S WAY (2014) & RETURNING CARLOTTA 'S WAY (2014)
Dos vídeos en bucle, 93' i 110'

Carlotta's Way - 93'

'Carlotta's Way' fa servir la superposició per unir un extracte curt de 'Vertigen', d'Alfred Hitchcock, ralentit i reelaborat, reproduït endavant i endarrere, amb una sèrie de detalls de Las Meninas de Velázquez.

L'obra es divideix en 14 capítols, cadascun dels quals es dedica a una part de la pintura que el passatge de la pel·lícula recobreix amb diferents graus d'opacitat, de vegades cap endavant i d'altres, cap endarrere. Posant els motius de la pintura en moviment i redefinint-ne la textura, tenen lloc una sèrie d'interaccions complexes i contínuament renovades entre els elements fílmics i els pictòrics. Es suggereixen noves lectures a la vegada que s'emfatitzen elements propis de la lectura.

Mentre el títol del vídeo fa referència al d'una pel·lícula de Brian de Palma, que al seu torn dialoga amb el treball de Hitchcock, introdueix també una referència al personatge de Carlota Valdés, el retrat pintat -que no deixa de tenir un cert nombre de correspondències amb la representació de la menina Isabel de Velasco, a la dreta de la Infanta- de qui juga un paper decisiu a 'Vertigen'. Presidint múltiples connexions entre els móns fictici i pictòric, fins el punt de generar una abundància de superposicions figuratives i temporals, convida ambdós personatges i els espectadors a plantejar-se comparacions similars a les que provoca el muntatge a través de la seva combinació de cinema i de pintura.

En línea amb l'estatus del personatge a la pel·lícula de Hitchcock, aquesta referència destaca els efectes contaminants de l'obra de Velázquez a l'estètica de 'Vertigen, la tendència de la segona a alimentar-se de la substància de la primera i, fins i tot, la propensió de la pel·lícula a encarnar les diferents figures. En aquest sentit, la referència resumeix les interaccions complexes en el vídeo que assenyalen la progressió de la nostra mirada al principi mateix de l'anàlisi.

Returning Carlotta's Way - 110'

'Returning Carlotta's Way' augmenta la proposta de 'Carlotta's Way'. També dividida en 14 capítols, l'obra s'entreté en una altra sèrie de detalls de Las Meninas i s'associa amb la mateixa cita de 'Vertigen', que és una vegada més reelaborada per retrocedir i avançar en un moviment lent. Com a tal, el vídeo ofereix una segona progressió dins la composició de Velázquez, aïllant els motius diferents i ordenant parts alternatives de la imatge per crear interaccions complexes entre la pintura i la pel·lícula.

La successió retrògrada dels capítols -del 14 fins el 1- crea la sensació de tornar al final de 'Carlotta's Way' -els capítols de la qual van del 1 al 14. La combinació d'aquestes 2 obres pot formar així un bucle de més de 3 hores de durada, reforçant estructuralment la reproducció endavant i endarrere que compon les obres i la perspectiva que els vídeos poden abastar-se l'un a l'altre. Combinades, creen una trampa que atrapa els personatges pictòrics i fílmics tot i els diversos moviments que podrien alliberar-los.

No obstant, la durada dels 2 vídeos és diferent. Tot i que fan referències a tipus de formats de pel·lícula -4/3 i VistaVision- i als seus mitjans de difusió -pantalla de cine oposada a la televisió o el DVD-, els vídeos adquireixen una asimetria voluntària pròpia de la composició pictòrica i de l'estructura del guió de la pel·lícula -una manera d'assenyalar la dificultat de qualsevol retorn en el temps i la consideració de les seves múltiples lliçons.