Conferència entorn l’exposició “Cubisme i guerra. El cristall dins la flama”

"Cub, kub, kub-isme", l’[avant]guerra il·lusòria o el cubisme i els kaps kuadrats

Jean-Paul Morel

Dijous 19 de gener, a les 19h

Per a Picasso i el cubisme, la guerra va començar molt abans de 1914. Sembla que a la tardor de 1908 es va produir un primer enfrontament entre Matisse i Braque –que, d’altra banda, portaria el crític Louis Vauxcelles a germanitzar Braque i convertir-lo en “Bracke” i, una mica més endavant, el 1912, Markous, conegut també com a Louis Marcoussis, a transformar Picasso en “Pikasso” i Braque en “Brak”...

Mentrestant, havien nascut els “kubs de brou Maggi”, que es comercialitzaven precisament en forma de cubs (patent registrada a França a finals de 1907) i que, exigint la “K” com a mesura de protecció, no farien sinó nodrir un antigermanisme heretat de la guerra de 1870 i que esclataria fins i tot abans que es declarés la Gran Guerra.

Els caricaturistes de l’època –acostumats des de feia ja molt de temps a fer croquis als salons artístics i a enfrontar-se a un moviment d’avantguarda que, en l’esforç de desconstruir-lo, va acabar sent una caricatura de l’art clàssic– es van entregar a aquesta tasca per partida doble: al quadrat i xalant de valent.

Jean-Paul Morel, experiodista i exeditor, investigador independent.

És autor de la primera biografia d’Ambroise Vollard (C’était Ambroise Vollard, Fayard, 2007) i coautor de la història de Julius Maggi (Maggi et la magie du bouillon Kub, Hoëbeke, 2002).

També és autor del catàleg de l’exposició que es va dedicar a Fernand Léger a Eymoutiers (Alta Viena) el 2001, i ha estat comissari d’exposicions dedicades a Félix Vallotton (Ginebra, 2002) i Toulouse-Lautrec (Ginebra, 2003).

 

Dijous 19 de gener, a les 19h

Entrada gratuïta

Sala d’actes

Plaça Sabartés, 1

Web de l'exposició